Grønland juni 2023

MIn første tur til Grønland. Med Gjøa Travel på en fantastisk tur til Ilulisat, Oquaatsut og Equi. Turen gentages i 2024 så hop endelig på.
Vi var kun 9 deltagere + Klaus som fantastisk rejseleder. Der er max på 11 deltagere så tøv ikke med at melde dig.
Er man ikke til længere vandreture, er det min vurdering at en selvarrangeret tur til de tre steder vil fungere fint - med skib til Oquaatsut i stedet for vandring.

Alle mine billeder (samt lån fra andre deltagere) fra rejsen kan ses i en google mappe.
Jeg har også brugt andres billeder på denne side så der er flere billeder af mig selv end vanligt.

Vi fløj til Kangerlussuaq (tidligere Søndre Strømfjord) og derfra med Dash8 videre til Ilulisat.
I lufthavnen var der nogle unge piger med studenterhuer som sang nogle sange.
Senere skulle vi høre at de var "børnehjemsbørn" som stadig havde en relation til deres forstander i Ilulisat.
Installeret på Hotel Hvide Falk, gik vi en tur i byen og til isfjordscentret. Det var nationaldag, men det mærkede vi nu ikke.
Det hele var nok lidt gråt og koldt. Hundene keder sig.

Næste dag skulle vi af sted på vandring mod Oquaatsut 23 km. Det var køligt, en smule regn, og terrænet meget vådt.
Aldrig har jeg prøvet at hoppe så meget fra tue til tue for at undgå for dybt vand.
Jeg havde hjemmefra lavet en skitse af turen i Outdooractive - der er kun én vandrerute mellem de to byer.
Ruten i Outdooractive.

Undervejs blev vi fragtet et lille stykke pr båd fordi et vandløb var lige voldsomt nok at passere.
Det sørgede Ole Dorph for - hoteldirektør i Oquaatsut og tidligere borgmester i Ilulisat.
Andre vandløb blev passeret med god brug af stave og hinanden.
Alle endte med gennemblødte støvler, men da vi nærmerede os Oquaatsut, blev vejret bedre.
Vi så et par hvaler i bugten (Rodebay efter hollandsk - bugten blev rød når der blev fanget hvaler)
Bygden har 35 indbyggere, Hotel Nordlys er ganske lille men fint,
og der er både en købmand (Pilersuisoq), en skole/kirke og en gourmetrestaurant H8 hvor vi spiste første aften.

En ung dansk kvinde, Victoria, havde sommerjob som hotelmanager, og sørgede for lækker morgenmad.
Programmet i Oquaatsut stod på fisketur. Vi så hvaler, pilkede torsk i store mængder, stenbider blev hevet op fra net,
og det hele renset på klipperne og tilberedt og spist om aftenen.
Særdeles lækkert og noget større portioner end på en dansk restaurant.

Så skulle vi videre fra Oquaatsut. Med det mindre skib tilbage til Ilulisat og derfra med det større skib fra Disko Line 120 km nordpå
til Eqi (bogstavet q udtales [gra]. En flot sejltur  forbi Arveprinsens Ø til Eqi gletcheren.

Lidt om hvad det kan være for en arveprins - i Store danske hedder det:
Kronprinsens Ejland, Imerissoq, nedlagt bygd i den tidligere Qeqertarsuaq Kommune i Grønland.
Kronprinsens Ejland blev anlagt som hvalfangerloge i 1781 på den største af øerne i to små øgrupper sydøst for Qeqertarsuaq (Godhavn).

(Navnet Imerissoq er i dag navn på en langt sydligere bygd.) Men også:
Arveprinsens Ejland, ældre navn for øen Alluttoq i Diskobugten, Vestgrønland.
Tysk wikipedia:
1778 errichteten die Dänen hier eine Walfangstation, die bald zur Walfänger-“Loge“ aufstieg.
Bis dahin wurde der Archipel „Hvalfiskeoerne“ (Walfischinseln) genannt, dann aber zu Ehren des dänischen Kronprinzen Frederik,
der später als König Frederik VI. Dänemark von 1808 bis 1839 regierte, in „Kronprinsens Ejland‘“ umbenannt.

Så bortset fra navneforvirring med både Imerissoq og arveprins/kronprins, er det nok den senere Frederik VI som i 1778 får opkaldt øen efter sig.

Vi sejlede ganske nær bræen gennem isfyldt farvand så det bragede i skibet.
En lækker frokost blev indtaget mens vi lå stille foran bræen.
Se videoerne i mappen med alle billederne - hør lydene når vi maser igennem ishavet, se kælvingerne og de efterfølgende bølger.
Dernæst sejlede vi til landingsstedet ved Eqi. Stedet har været udgangspunkt for adskillige forskningsekspeditioner.

Café Victor er opkaldt efter Paul-Émile Victor hvis gamle hytte ligger ved siden af Glacier Lodge Eqi.
Den franske glaciolog mange ekspeditioner til Indlandsisen fra 1948 til 1953.
Og der har været ekspeditioner i 1848, 1913 og 1928. Mere om Eqi Lodge.

Vi boede i glampingtelte i to nætter, en ganske behagelig og anderledes oplevelse.
Var på ture i området både den dag vi kom, dagen efter, og den dag vi skulle afsted.
Fantastisk at se og høre gletcheren fra forskellige vinkler.
Midnatssol, havørn, snespurv, lapværling, sneharer og mange forskellige blomster var også en del af oplevelsen.
Og igen utrolig lækker mad på Cafe Victor.

Men vi måtte tilbage til Ilulisat selvom man sagtens kunne have tilbragt mere tid på Eqi - måske blot med at sidde og glo.
Skibet gik tilbage i høj fart, og vi var tilbage på Hotel Hvide Falk.
De sidste dage i Ilulisat gik med blå og gul vandrerute (området kom i 2004 på Unescos verdensarvliste,
besøg på Knud Rasmussen museet, og det fantastiske Isfjordsmuseum udført af Dorte Mandrups tegnestue.
Isfjordscentret åbnede i 2021 og Mandrups tegnestue vandt opgaven i en international arkitektkonkurrence.
Jeg var selv så heldig at høre om byggeriet ved et Realdania-arrangement.
Har du lyst til at læse mere om arkitekturen, ingeniørarbejdet, bæredygtighed og museet,
er der mange artikler (de fleste kan du få som gratis digital kopi) - brug dette link til at finde dem:
Artikler om Isfjordscentret på bibliotek.dk

Lidt shopping blev det også til fx moskusoksepølse og røget rensdyr.
Og mere lækker hellefisk på Hotel Hvide Falk.

Litteratur og andre medier om Grønland med link til bibliotek.dk m.m.:

Jeg har haft glæde af at læse disse bøger om nyere grønlandsk (og dansk) historie:

Martin Breum: Grønland og den amerikanske forbindelse : om købstilbud, løsrivelse og kongerigets skæbne. 2021.
Udover som trykt bog findes den på e-reolen som e-bog og lydbog.
Den sidste kan absolut anbefales fordi Breum som journalist selv indtaler bogen og sætter klip ind med diverse politikere.

Anne Kirstine Hermann: Imperiets børn:da Danmark vildledte FN og Grønland for at beholde sin sidste koloni. 2021.

Tv-serien Historien om Grønland og Danmark kan også anbefales.

Nina von Staffeldt har skrevet en krimiserie der foregår i Nuuk, Sisimiut og Ilulissat: Frosne beviser, Den sorte engel, Skibet fra isfjorden, Vinterjagt.
2016-2020.
Findes også som lydbøger på e-reolen hvor Julie Berthelsen har indlæst så grønlandske udtryk og navne udtales korrekt.
Hun har også skrevet en novellesamling som  blandt andet foregår i Ilulissat:
Historier fra Polarcirklen. 2021.

Udover de nævnte er der jo snesevis af bøger og film og arktiske ekspeditioner.